Kiedy wymieniać opony na zimowe, a następnie na letnie, a może też w ogóle odejść od tego zwyczaju i korzystać z opon całorocznych? To pytania wielu kierowców jesienią i wiosną. Odpowiedź jest prosta – opony trzeba wymieniać, przede wszystkim dla bezpieczeństwa naszego, ale i pozostałych uczestników ruchu drogowego, w tym pieszych. Eksperci radzą, by zimowe opony zakładać wtedy, gdy temperatura w ciągu dnia spada do około 7 stopni Celsjusza. Wtedy też dochodzi często do sytuacji, kiedy to w nocy mamy pierwsze przymrozki i letnie ogumienie może nie dać rady.
Czy kupować opony zimowe?
Odpowiedź jest oczywista i zawarta już na samym początku tekstu. Jak najbardziej powinniśmy zaopatrzeć się w opony zimowe, mimo że ostatnie zimy nie dały nam się we znaki, to jednak klimat panujący w Polsce na pewno jeszcze nie raz nas zaskoczy. Wystarczy już temperatura minimalnie na plusie by przy gruncie był przymrozek. Jeśli dodamy do tego deszcz czy śnieg to prawdziwą ślizgawkę na jezdni mamy gotową. Ponadto w okresie zimowym efektywność opony letniej jest znacznie mniejsza, szczególnie jeśli porównamy ją do tej zimowej. Wszystko to za sprawą zupełnie innej mieszanki gumy. Przy niskich temperaturach jej elastyczność jest dużo większa aniżeli w przypadku opon letnich. To z kolei pozwala nam na zachowanie lepszej przyczepności w trudnych warunkach.
Jak działa opona zimowa?
Mechanizm opon zimowych działa na zasadzie zazębiania się. Otóż bieżnik opony odciska się na śniegu i tym samym powstaje nam swego rodzaju efekt zazębiania się z powierzchnią. Wpływ na taki stan rzeczy ma oczywiście kierunkowa rzeźbią bieżnika, ale również duża ilość krawędzi, duża gęstość lameli czy też klocki wykonane ze specjalnej mieszanki. Szczególnie ciekawy efekt dają wspomniane klocki, tworząc tzw. Efekt pazura. Klocki działają jak tysiące zlecionych elementów, które chwytają nawierzchnię. Ważny jest również skład mieszanki gumowej. Powinna ona zachowywać odpowiednią elastyczność oraz być skuteczna już w temperaturach od +7 stopni Celsjusza.
Dlaczego opony całoroczne to za mało?
Wiele osób próbuje rozpocząć swoją przygodę z oponami całorocznymi, które teoretycznie powinny sprawdzić się zarówno latem, jak i zimą. W praktyce niestety tak nie jest, szczególnie w naszym klimacie. Opona całoroczna nigdy nie da nam tyle bezpieczeństwa co ta zimowa, szczególnie ze względu na sposób jej budowy oraz skład mieszanki gumowej.