CPL(A) – szkolenie do uzyskania licencji pilota zawodowego

Licencja pilota zawodowego CPL(A) to kolejny krok osób fascynujących się lataniem, by zostać finalnie zawodowym pilotem. Dzięki niej możemy bowiem pełnić już funkcję dowódcy statku powietrznego, ale również drugiego pilota w zarobkowym przewozie lotniczym. Jakie wymagania należy jednak spełnić by móc w ogóle przystąpić do egzaminu oraz jak dokładnie przebiega takie szkolenie? Przekonajmy się.

kurs CPLA szkolenie

źródło: smartaero.pl

Jakie wymagania należy spełnić by przystąpić do szkolenia CPL(A)?

By uzyskać licencję pilota zawodowego należy spełnić szereg wymagań, które są bardziej restrykcyjne, aniżeli w przypadku, chociażby licencji PPL(A). By w ogóle przystąpić do szkolenia musimy mieć bowiem ukończone co najmniej 18 lat oraz posiadać średnie wykształcenie. Musimy mieć również ukończone wcześniejsze kursy, które poniekąd przygotowują nas do coraz to większych wyzwań lotniczych – mowa tu o kursach teoretycznych w zakresie ATPL(A) oraz CPL(A). Co więcej? Przede wszystkim ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie I klasy oraz wiele godzin nalotu:

  • Co najmniej 200 godzin łącznie, z czego przynajmniej 100 godzin nalotu dowódczego,
  • Przynajmniej 20 godzin nalotu dowódczego na trasach,
  • Wykonanie lotu po trasie nie krótszej, aniżeli 540 km (300NM). Podczas jego trwania należy wykonać dwa lądowania z pełnym zatrzymaniem na dwóch różnych lotniskach, z czego żadne z nich nie będzie lotniskiem odlotu.
  • Przynajmniej 5 godzin lotu w nocy, z czego w nocy należy wykonać minimum pięć samodzielnych startów i lądowań, wykonać co najmniej trzy godziny lotu szkoleniowego na dwusterze i jedną godzinę przelotu nawigacyjnego.

Jak przebiega szkolenie na licencję zawodową CPL(A)?

Jak w przypadku każdego rodzaju szkolenia, również kurs CPL(A) składa się z dwóch części, czyli ze szkolenia teoretycznego oraz praktycznego. Kurs teoretyczny jest oczywiście w pierwszej kolejności i dopiero po zadaniu tego egzaminu możemy w ogóle przystąpić do części praktycznej, która jest znacznie bardziej rozbudowana.

Celem takiego kursu jest przede wszystkim nauka obsługi rozszerzonej funkcjonalności samolotu oraz rozwijanie umiejętności wykonywania lotów według wskazań przyrządów.

Program szkoleniowy przewiduje przynajmniej 15 godzin lotów szkolnych oraz 5 godzin lotów na symulatorze. Standardowo akademie lotnictwa stosują wariant, gdzie 7-8 godzin polega na nauce pilotażu samolotu wielosilnikowego, a pozostałe godziny to skupienie się na doskonaleniu technik nawigacji w przelotach oraz rozszerzeniu umiejętności pilotażu według przyrządów.

Na koniec czego nas oczywiście egzamin, który polega na przebyciu 2-godzinnego lotu wraz z egzaminatorem. Jeśli zdamy go pozytywnie, możemy cieszyć się licencją pilota CPL(A), co wiążę się z obsługą znacznie większych samolotów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *